اردیبهشت ۳, ۱۳۹۷

نوبت دهی

نوبت دهی ، سیستم نوبت دهی ، نوبت دهی مراکز درمانی ، راهکار های نوبت دهی

 نوبت دهی که به نام‌های سیستم مدیریت الکترونیکی صف، سیستم صف یا سیستم نوبت‌دهی الکترونیکی نیز خوانده می‌شود، یکی از ابداعات در زمینه اتوماسیون بوده که با به‌کارگیری این سیستم، صف فیزیکی به مفهوم سنتی آن کاملاً حذف شده و صف مجازی بصورت نرم‌افزاری و پیشرفته تشکیل و کنترل می‌شود.

از سیستم مدیریت صف برای کنترل کردن صف‌ها استفاده می‌شود؛ صف‌هایی از انسان‌ها در موقعیت‌ها و مکان‌های مختلف در یک محدوده صف مانند.

فرایند تشکیل و انتشار صف تحت عنوان نظریه صف شناخته می‌شود.

سیستم‌های نوبت‌دهی راهکاری مناسب برای نظم بخشیدن به صف‌ها در مراکزی همچون بانکها، دفاتر خدمات گردشگری، مراکز پزشکی، دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +۱۰) می‌باشد.

نوبت‌دهی بی‌سیم

نسل جدید سیستم‌های نوبت‌دهی، سیستم‌های نوبت‌دهی بی‌سیم می‌باشد که برای ارتباط بین اجزای مختلف دستگاه از امواج الکترومغناطیسی استفاده می‌شود. از مزایای این‌گونه سیستم‌ها می‌توان به عدم نیاز به کابل کشی و داکت بندی، مصرف برق پایین‌تر و عدم نیاز به کامپیوتر اشاره کرد. همچنین اعمال تغییرات در این نوع سیستم‌ها به سادگی صورت می‌گیرد.

نحوه کار سیستم

  1. مشتری به هنگام ورود با انتخاب نوع خدمات مورد نیاز و بازدن کلید مربوطه بلیت نوبت خود را از دستگاه چاپ بلیت درخواست می‌کند.

  2. سیستم کنترل مرکزی بلافاصله پس از پردازش‌های لازم بلیت مناسب را که شامل نوع صف، نوبت، مدت زمان تقریبی انتظار، تعداد افراد موجود در صف و احیاناً اطلاعات دیگری است صادر می‌کند.

  3. کاربران با صفحه کلیدی که در اختیار دارند، آمادگی پذیرش نفر بعدی را به سیستم اعلام می‌کنند.

  4. کنترل مرکزی بلافاصله پس از پردازش‌های لازم شماره بلیت مشتری را به طرق زیر اعلام می‌کند:

    1. شماره بلیت روی نمایشگر بالای باجه درج شده و چشمک می‌زند.

    2. آهنگ مخصوص و فراخوانی نواخته شده و به دنبال آن جمله (شماره… به باجه…) پخش می‌شود.

    3. در نمایشگر اصلی شماره بلیت و شماره باجه‌ای که مشتری می‌بایست مراجعه کند نمایش داده می‌شود.

  5. مشتری به باجه مربوطه مراجعه کرده و سرویس خود را دریافت می‌کند. پس از اتمام سرویس در باجه مربوطه، بسته به نوع کار ممکن است کار مشتری تمام شده یا به جهت سرویس‌های بعدی به باجه دیگر منتقل و روند از بند ۴ تکرار می‌شود.

راه کارهای نوبت دهی برای مراکز درمانی

چرا نوبت دهی اینترنتی مطب مهم است ؟

سوال می شود چرا باید نوبت دهی اینترنتی راه اندازی کرد ؟ اصلا چرا باید امکان دریافت نوبت اینترنتی را برای بیماران فراهم کرد؟ آینده نوبت دهی اینترنتی پزشکان چیست ؟

نوبت دلخواه بیمار

وقتی به پای حرف دل بسیاری از بیماران می نشینی، از پاسخ گویی نامناسب پرسنل در مطب گلایه دارند.  تاکید می کنند بارها برای گرفتن نوبت اقدام کردند و به زحمت توانسته اند نوبت بگیرند، نوبتی که اصلا هماهنگ با برنامه های آنها نبوده و به ناچار کل برنامه هایشان را بهم ریخته و برای حضور در مطب اقدام کرده اند.

هنگام دریافت نوبت حضوری، علاوه بر همه ی سختی های نوبت گرفتن حضوری، بیماران حق انتخاب ندارند و نمی توانند با توجه به برنامه ریزی های قبلی خود، نوبت مناسب را انتخاب نمایند و باید نوبت تحمیل شده را بپذیرند و خودشان را با مثل کاچی به از هیچی متقاعد کنند.

ایجاد مزیت رقابتی برای پزشک

با توجه به نیاز پزشکی در کشور و پیشرفت چشمگیر حوزه پزشکی در این چند سال، رقابت برای جلب رضایت بیماران بسیار مهم شده است.

حضور در نوبت دهی اینترنتی پزشکان و وجود آوردن شرایط آسان نوبت گرفتن، آشنایی بیشتر با پزشک، انتقال حس آرامش به بیماران از کارهای مهمی است که برای افزایش رضایت بیماران می توان در نوبت دهی اینترنتی اجرا کرد.

افزایش کارایی پرسنل در مطب

دیگر مزیت نوبت دهی اینترتی، بالا رفتن عملکرد پرسنل است. زمانی که پزشک از نوبت دهی اینترنتی استفاده کند، دیگر نیازی به نوبت دهی حضوری در مطب نیست.

پرسنل مطب به سایر بیمارانی که در مطب حاضر هستند و برای همان روز نوبت دارند رسیدگی می کنند و این کار در دراز مدت باعث رضایت شغلی پرسنل و رضایت مندی بیماران از خدمت رسانی خواهد شد.

[products]
نوبت دهی اینترنتی